مواضيع جديدة

الخميس، 26 نوفمبر 2009

كل سنة وانت خروف



فى الوقت الذى أصبح فيه الكل يتمنى أن يكون خروفا ..بعد ان علم ان الخروف أخذ حقوقة تالت ومتلت .. وأصبحنا نطلب من السيد خروف حفظة الله للعيد القادم ..أن يطلب لنا من مجلس الامن لحقوق الانسان ..بعد ان أخذ منصب رفيع فية ..من ضمن حقوقة الخروفية ..التى هى جزء من حقوق الحيوان فى العالم كلة ..بأن يبحث عن حقوق المواطن المصرى الغلبان والمهضوم حقة فى معدة الاخرين ..وذلك ردا لدفاعنا عنة كخروف .


فاشتكينا سيد خروف من سيد خروف وسلالتة الكريمة

"أحب أن نقول لك بان سيادتك قد تكون مشغول فى كثير من الأوقات وخاصة عن المواطن الذى لا يستطيع الوصول اليك .. رغم كل المحاولات الذى يحاول الاتصال بك ..فموبيل حضرتك مغلق أو مدبوحاَ او مشوياَ ..أو خارج فسخانة الخدمة .. ويعلم جيدا أن الاتصال بك قد يكون أمر صعبا ان لم يكن مستحيلا .. فأن سعر كيلو من حضرتك الان أصبح يساوى مرتب شهر شغل .. وأنة لا يراك الا وهو يمشى فى الطرقات ليتحسر على نفسة ..فى انك ماذا كنت واصبحت الان ماذا .. نعلم أن اشغالك كثير سيادتى ونعلم أيضا أنك فى تقدم دائم لا تهبط عنة أبدا ..فأعذر هذا المواطن الذى أحبك من قلبة واشتاق لكى يراك او حتى يشم رأحتك ..فاذا سمحت لنا بقليل من الوقت فى السنة .. او أحد من سلالتك العظيمة من البقر والجاموس والماعز .. فى لقائهم فى اى وقت فى السنة نفضفض معهم ونحكى لهم عن حالنا ..فهم ايضا اصبحت اسعارهم تزداد بطريقة جنونية تأثرا بجنون سعادة البقر ..شفاه الله وخفض سعرة ..وفى النهاية لايسعدنى الا ان اتقدم بكل الفرو واللحم اليك سيادتكم ..اخوكم ..مواطن نفسة ياكل لحمة"


تم الرد من قبل السيد خروف بعد بمعاناة وبأعجوبة كاملة بين الارجاء فى انة تَذكرنا اخيرا وتَذكر أيام البرسيم 90 و92 بقولة "لقد حددنا يوما بأن ترونى فية انا وزملائى ..لا تزعجزنى مرة أخرى"


وعندما جاء عيد اللحمة ..ذبح الكثير من الماشية وأصبح هناك أناس يمشون فى كل الطرقات ياخذون حقهم من كل من أضحية ..ويأيضا يأخذ حق غيرة لكى يأكل لهم بالنيابة عن بطنه.. حتى يُكونْ عجل أخر على أمل بان من يجمع العجل يأخذ هدية مقابل تجميعة للعجل ..أو أن يقوم ببيعة مرة أخرى ..فى سبيل أن هناك الكثير من الأناس المتعففين الذين لا يطلبون شيئا يمنعهم حيائهم من الطلب وهم يحتاجون الى هذا قد يكون أكثر مما يمشون فى الطرقات .


ويذهب العيد وتذهب معة اللحمة ..ومازال سعر اللحمة يزداد طوال السنة دون نقصان أبدا فلا يؤثر فيها أزمة اقتصادية ولا غيرها .. واصبح الجميع يتمنى لبعضة بان يكون خروفا بقولهم "كل سنة وانت خروف "



السبت، 14 نوفمبر 2009

تحليل للمصريين فى المباراة

اة
قد تتعجب عندما أقول لك باننى لم أرى الا أربعة ماتشات فى حياتى..وكلهم والحمد لله فازت مصر فيهم ..او فاز الاهلى فيهم ..فاول مباراة كانت مبارة الستة واحد بتاعة الاهلى ..والثانى فوز الاهلى بكأس افريفيا ..وفوز مصر فى غانا ..واخيرا مبارة اليوم ..لم نغلي ولكن حققنا فوز رائع وجميل ..وفرحت لفرح الشعب المصرى من حولى .

ولذلك رصدت ما حدث عندنا بعد المباراة فى شوارع مدينتنا


اولا :وجدت كل ما فى المدينة خارجين الى الشارع الرئيسى يهتفون وينادون "مصر" ..والبعض يقول "مصل"..قد ينادون بمصل لانلفونزا الخنازير او ماشابة ذلك ..كان الجميع يحمل الاعلام ..وعلم مصر كان يسطع فى كل مكان ..الا اننى رأيت هناك من كان يحمل علم اليمن ..فهذا دخيل بيننا دخل ليجع اليمن ...فكا هناك من كان يحمل علم اليمن ..لا اعرف اكان يقصد ام ان النسر طار من على العلم .


ثانيا:كان هناك احد الاشخاص اتى بعربة كارو ووضع على حمار العربة علم مصر ..كبردعة لة ..فأصبح التشيخ ليس للانسان المصرى فقط بل كان للحمار المصرى دور كبير فى المسيرة .


ثالثا:كان الوقت مناسبا جدا لكى يخرج الكثير من البنات الى الشارع ..فكان هناك عرسان كتييير جدا ..والشاطرة التى تقدر ان تقع بواحد فى هذا المولد ..الجماع لكل اهل الحى من كبيرهم الى صغيرهم.


رابعا:من اجلك انت ..خرجت صور ومرشحين أنتخابات مجلس الشعب القادم ..لعمل دعايا على أكبر نطاق فى وجود اكبر عدد من المصريين فى الشارع ..ومن ظمنهم حاجة مترشحة من ضمن كام حاجة ..وذلك لاننا الدائرة الوحيدة الذى خرج منها واحدة فى مجلس الشعب ..هو وواحدة اخرى..وذلك دليل على نضج الشعب وتطورة واتباع التقدم اول باول..كذلك المحلات ودعايا لهم على الملاء..والشاطر يستغل.


خامسا:أصبح كل من فى الشارع محللين رياضيين ..والكل كان يحلل المباراة وكأنة دكتور تحاليل منذ الاذل ..اخذ كتورتة من جامعة اكسفورد.


وفى النهاية أحب ان أهنئ الشعب المصرى نفر نفر بالفوز المبارك ..وعقبال مباراة السودان ..ولا عزاء للبت الجزائرية الى شكلها مش هيروح النهاردة ..وسؤال هل تريدون ان ارى مباراة مصر والجزائر فى السودان ام لا ..وتكون المباراة الخامسة .






الأحد، 8 نوفمبر 2009

المدونين وأراهم فى اللقاء




ذهبنا الى اجتماع المدونين فى المنصورة ..وفى نهاية اللقاء كنت أريد ان اسأل كل شخص عن اليوم فى رأية
لكنى لم اتمكن فأردت ان أتخيل رأيهم.

شيماء ..الشعب لابد لة من حكومة تشكمة : والله اليوم بالنسبة لى كان حلو جدا جدا ..وبالذاتالجماعة اللى جايين من القاهرة وفارك ين ان احنا مستنينهم بالجلبيات البلدى ونقولهم اذيكم اذيكم ..انا جاية اتبرع عندكم وسايبين القاهرة ونازلين الاكاليم ..باكلو مشلتت وقشطة من بتاعة ابو طاجن دى ..بس الحمد لله النظرة اختلفت وخدوا عننا انطباع تانى اننا انشان زى كل الاناسيين المصريين بنتكلم عادى وبناكل عادى كمان وعندنا كوك دور ..وانا من موقعى هذا احب اوجة خطابى لكل السادة المسؤلين انهم يجيبوا بتوع القاهرة ينزلوا الاكاليم ويشوفوا ان الوضع مختلف تماما عما كانوا متصورين .

بنت خيخة واى كلام :انا نزلت من هنا واموا واخدنى على المستشفى عدل ..طيب ياجماعة استنوا ..مفيش فايدة وواحد كدة من بتوع المنصورة من غير ذكر اسماء ..خدنى مشانى قبل ما اتبرع بالدم حوالى نص كيلو ..علشان اوصل للمستشفى ..لما نشفنى فى الحر ..ورحت اتبرع وقولت انا اية اللى جايبنى بس هنا ياربى ..على العموم انا رديتم فى كوك دور .

محمد عبدالرحمن ..بلاد السحر والخيال: ناس طيبين اوى يا خال ..ايو والله ...اليوم كان حلو جدا من اول التبرع بما فيى عرق الانسان وصولا الى لحظات الوادع ..مع ان لحظات الوادع دى انا مبحبهاش بس جيت على نفسى واستحملتها يالا بقى .. وكوك دور اللى مفهوش يشة دى مشكلة ..مع انى مبشربش الشيشة بشرب كازوزة .. بس تبقى موجودة ولا انت رأيك اية ؟؟.

اميرة على كوكب مهجور :بصراحة كدة مينفعش خالص اعلق عند واحد ويطنشنى بس اعمل اية بقى ..على العموم طبعا انا مامتى كانت هى اللى منورة المكان ..والمدونين كلهم كانو منورين ..ولذلك احنا مشنا قبل ما الظلمة تيجى ..ونعرف ان المدونين مكانوش منورين ولا حاجة والنور كان نور الكهرباء.

مى ..حلم كان :اعمل اية يعنى اختى تبقى واقفة فى اخر الدنيا كدة وقاعدة تتمشى جنبى على النيل ..كنت عاوز اقول للبتاع المركبة على جنب يااسطى ..بس معرفتش وبعدين هى فضلت ماشيلها شوية حلوين واهى تتمرن على المشى الكتير شوية ..بدل الوقفة دى ..اما بالنسبة لقلمى اللى الناس كلها كانت طمعانة فية ..وواخدينة كل شوية ومستغنا اكمنى معايا قلم وورقة .

أبراهيم ..كأنى اتكلم:انا قولتلهم يا جماعة بس هما برضة مفيش فايدة ..وبعتونى اخر الدنيا علشان اجيبلهم مركب يركبوا فية ..مش عارف هما مبيخدهوش سباحة لية كان احسن واوفر كمان ..بس هما كدة دايما ..ياراجل بلا قلبة دماغ يعنى يزمتك ينفع كدة ...انا روحت جبتلهم المركب اللى شبة بتاعة التيتنك وغرقانة مرتين قبل كدة .. ولا كنت بجبلهم توك توك .

سول فويس اوف ماين : الناس اللى كانت هناك كانوا حلوين اوى وبالذات خيخة وانا كنت فاكراها بتاعة التبرع بالدم ..وجاية علينا تسحب مننا على طول دم ..بس دم كل اللى معانا كلهم كان شربات وزى العسل ..قبل التبرع بالدم ..بعدة بقى ..باين حاطولهم شربات اكتر بدل دمهم ..كلهم كانو ناس زى العسل جدا .

وانتهى الاجتماع على خير ا شاءالله بدون اى خسائر ..رغم ماحدث لعسقول من نوم ونعاس طول الوقت برغم شوال الدم الذى اراد ان يتبرع بية ...وقد داخ من كيس واحد ..وما قالة الاستاذ أحمد حسن البنا عن مصير المدونين ..والاهتمام بالمدونات أكثر ..وفى نهاية اليوم ذهب الجميع الى بيتة ليستكن بعد هذة الرحلة الطويلة .
كان معكم ..مصطفى ابو محمد ..موفد قطاع الزنقات.. المنصورة

الاثنين، 2 نوفمبر 2009

أوعى تتأخر ..المنصورة مستنياك


خبر سار


لكل عملاء فودافون وموبنيل وحتى اتصالات وكمان المصرية للاتصالات بتوع ال3 قروش

احب ان ازف ..لكم هذا النبأ الهام

انة قام بعض من الأناس فى المنطقة بعمل اجتماع لسحب دم البشر

حتى لا يتبقى أى احد عندة دم

أتدرى اين هو يا فتى ؟؟

انة فى المنصورة ..فى مستشفى الطفل..وفى يوم الجمعة القادمة

يس هذا فحسب

بل سيذهبون الى صلاة الجمعة

راجين الله ان يرجع اليهم الدم مرة أخرى

وبعد ذلك سيذهبون الى كوك دور

اي نعم انة هذا المحل الشهير ..ليأكلوا

لعل هذا الكوك يبقى عندة دم ويعطينا مما اعطاة الله

فى النهاية سيذهبون الى ما يسمى بنادى النيل

وهذا أخذا بمبدأ بما أن النيل بيجرى فى دمى

يبقى تحتاج الى بعض من النيل لكى تروى دمك الجديد

بعد أخذ القديم


أتريد ان تذهب اية الفتى

أذن فلا تتأخر علينا

فى يوم الجمعة ..الساعة ال10 صباحا

امام مستشفى الطفل بالمنصورة


اذا اردت ان تعرف كيف تذهب

أدخل الى مدونة صبرنى ياربى

واقرا كيف تصل الى هناك

وهو على العموم ... هتوصل بتاكسى يعنى


وانا ساكون فى انتظارك هناك

من المنصورة او من مكان جابنها

يجب ان تكون هناك من بدرى لانتظار من ليس من المنصورة

وهذا أخر الخبر


كلمة السر بيضة

قبل ما تفقس كتكوت


واذا وجدت أحد ينظر لك نظرة شذرا كدة

يبقى انا اكيد


هستناكم يا جدعان

اوعى حد يتأخر





دا فندق رمادا ممكن تعدوا علية لو انت جاى من الموقف الجديد

على طول بقى ..لغاية متوصل لصيدلية الطرشوبة

خش يمين هتلاقى المستشفى هناك

بس كدة ...ياعم قولتلك تعالى بتاكسى احسن

ترتيبى