مواضيع جديدة

الثلاثاء، 14 يوليو 2009

شاب السيس والسياسة



بعد ان اطلقت كلمة الشاب السيس على كثير من الشباب بتاع توتى وفيفى ..والكلام بمياعة
الا ان اللى الناس متعرفوش ان كلمة السيس تأتى من السياسة..فمعنى كلمة الشاب السيس هو انة شاب سياسى بحت..هذا ما أوضح الاخ توتى
وفى انتخابات 2011 قرر شاب سيس من شباب اليومين دول ان يترشح كرئيس للجمهورية
واحنا ماشين قبلنا الشاب السيس اللى اسمة توتى اللى هيترشح لرئاسة الجمهورية  وعملنة معاة حوار
أنا:اية اللى شجعك ياتوتى انك تدخل انتخابات زى انتخابات الرئاسة مرة واحدة؟؟
توتى:بص يامان انا بصراحة كدة ...لقيت ان رئاسة الجمهورية دى وظيفة كووووووووول اوى ..ودة رهان مع البت سوسو على كارت بعشرة جنية ..وكمان لقيت انى اقدر اظبط بنات اخر حاجة والموضوع دة عايزة سياسة جامدة مووووووووووت.
انا:طيب تقدر تقولنا برنامجك الانتخابى هيبقى فى اية بالظبط؟؟
توتى:هقولك على حاجة اللى انا هعملها ان البلد كلها تبقى سيس ..هنزل قرارات بأن كل واحد يسيس امورة مع واحدة واتنين وتلاتة ويعيش حياتى ..لازم الشعب يعيش..وكمان هدعم البانجو والحشيش علشان الناس اللى مش لاقية تاخدة ..والناس اللى مش لاقية عيش تشرب حشيش...وبالنسبة للبطالة انا هقضى عليها خالص ..بشغلانة بسيطة جدا وهو كل واحد يقعد يشتغل نفسة او يشتغل اللى جنبة والبلد تتملى اشتغالات وتبقى كووووووول كدة
انا:هل تتوقع انك هتلاقى اقبال من الناس ؟؟
توتى:طبعا هلاقى ..هو الشعب نفسة فى اية ان يهيس "وهيس هيس علشان تبقى شاب كويس"وانا بما انى خبرة سيس من زمان اعرف ازاى اسايس الشعب ..وانا بس لو رشحونى البنات اللى انا عارفهم هنجح على طول .
انا:بس شكلك كدة الناس مش هتتقبلة ..هما عايزين راجل "عذرا يعنى"؟
توتى :انا شكلى كدة هو دة اللى هيخلى الناس ترشحنى ..لما يلاقى شعرى اللى جايب الاف ام ..وبنطلونى الساقط والقميص اللى طالع منة حتة وداخل منة حتة وانك تبى ماشى سايب نفسك خالص..كل دة دليل على التغييير ومن موقعى هذا انا بقول للشعب المصرى انى بدأت التغيير من نفسى الاول .
أنا:وبالنسبة لسياستك الخارجية؟؟
توتى :لالالا..انا فى السياسة الخارجية دى اعجبك جدا..انا بس اروح اعمل حبت علاقات مع حريم العالم مع هلارى مثلا واخلى كلينتون يخلعها ..وانا بقى فى التسنيج انفعك اوى ..والمهم اخلى العالم كلة يهيس ويعمل دماغ كويس.
أنا : وقضية القدس والصرع الفلسطينى الاسرائيلى؟
توتى:القضية هتتحل فى كمتين نعمل قعدة عرب ..ونصفى بنهم وخلاص وكلة يروح لحالة ...بس انا اعرف بس القدس دى فين وانا على طول هروح انا بنفسى اخلص بين الاتنين ..وكلنا مصرييييييين
أنا: يظهر انك متعرفش حاجة عن فلسطين اصلا..على العموم اتقرفنا بمعرفك ونأسف للوقت اللى ضيعناة معاك
توتى :انا اللى اسعد بمعرفتك ..وهروح بقى الحق نانا علشان زعلت منى وانا ببوس كوكى


27 فكوا معايا:

ستيتة يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

لعلمك هو ده اللي فاضل فعلا
طب ليه لأ؟

ده حتى توتي كول آخر حاجة

بس سؤال
هو توتي يعرف يعمل قاعدة عرب؟ ده ياخد فيها أقلام على قفاه لما عيونه تطلع بره
ههههههههههههههههههههههه

جميلة يا درش

تحياتي

ستيتة يقول...

وبالمناسبة يا شباب احب اهني ميمي وفيفي وسوسو وكوكو وشباب كوووووووووووووول نواصي مصر


واقول انا أول تعليك
ياي
عاوزة بونبوني
ههههههههههههههههههههههههه

Somaya Kamal El Din يقول...

هههههههههههههههههه

حلو اوووووى

Unknown يقول...

كويس اوى انه عارف ان فى حاجة اسمها انتخابات

و انه عارف ان فى حاجة اسمها رئيس جمهورية

بس انت نسيت تساله على مين هيبقى رئيس الوزراء

sara mohammed يقول...

ههههههههههههه
لا تعليق


بس واضح ان الاستاذ توتي ده هيخللي البلد ميه ميه
قصدي هيخربها اكتر واكتر
ربنا يعينه


تسلم ايدك يامصطفى

خالص تحياتي

Sweet Violet يقول...

هما دول شباب المستقبل حماة الوطن
v_v

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

ههههههههههههههه حلوه جداااااااااا بجد..
بس تفتكر ده هنهتف ورا نقول ايه:
بالمصاصه والبوكسر نفديك ياتوتو...
عموما انا مش شايفه فى فرق كبير بين اللى حكيته واللى هيحصل فى المستقبل:))

MaNoOoSh يقول...

انا عمالة اقرا واقول هو فيه كده فيكي يا مصر؟
الاقى هاتف بيديني على قفايا ويقولي ايون وفيه ابو كده وامها كمان
هههههههههههههههههه


مصيبة بجد بكل المقاييس
العيال دي عايزنلهم سنتين وللا حاجة فى الجيش وهم يتعلموا الادب

حـــلـــم كـــان يقول...

الحقد اشتغل بقا

الله مالراجل اهو هيدعم الحشيش والبانجو

وانا ليك عليا هطلع اهتف له واقول هيس هيس خليك شاب كويس

محمد عبدالرحمن شحاته يقول...

هههههههههه
هي الحكايه ناقصه سيس
يحسن بنطلونه يسقط منه وهو واقف يخطب ولا حاجه
لكن اجاباته جاهزه على طول وكلها سيس وجيم كده
ربنا يوفقوا لو مسك
بس اكيد لو نجح هيسيب الموضوع ده علطول

Darsh Basha يقول...

ستيته حسب الله الحمش
اهلا بيكى ياستيتة
وكل شباب كول نواصى مصر بيسلموا عليكى نفر نفر

وهيجمعوا من بعض علشان يجيبوا بنبونى

Darsh Basha يقول...

Somaya Kamal El Din

نورتى ياسمية

Darsh Basha يقول...

العيسوى الصغير

ياعيسوى الموضوع مش عايز سؤال
رئيس الوزراء هو
كوكى نظيف

Darsh Basha يقول...

sara mohammed

هيخربها بس
دا هيجيب عاليها واطيها

Darsh Basha يقول...

Sweet Violet

حماة الوطن والمستقبل القادم
ربنا يستر

Darsh Basha يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه

هنفتف وراة زى ما انتى قولتى كدة ياشيمو
والعلم يبقى علية مصاصة بدل النسر

Darsh Basha يقول...

MaNoOoSh

والله يامنوش ولا عشر سنين فى الجيش بيعمل معاهم حاجة

دا الجيش الوقتى بقى بتاع توتى

Darsh Basha يقول...

حـــلـــم كــــان

مش عارف والله الحقد دة حلة اية
هيدعم الحشيش والبانجو

هتبقى هيصة

Darsh Basha يقول...

محمد عبدالرحمن شحاته

تصدق تبقى مشكلة يا محمد
دة لو بنطلونة يقع قدام الشعب
هيعمل اية

الجواز و سنينه يقول...

احب اقولك من موقعى
خبر مهم جدا


بيبوا فرقع جيجى

طيب و الله اللى بتقوله ده مش بعيد
طيب هاضحك جدا على واحده قريبتى
و هيه مخطوبه كان ايام انتخابات الرئاسه
و هيه مع خطيبها جاتلها رساله على الموبايل بتقول
صوتك الحلو مهم جدا ..... و مش فاكره الباقى المهم فى آخر الماسج ماضى ايمن نور
اوووووم ايه بقى القطه و خطيبها افتكروا ان ايمن نور ده واحد بيعاكسها جينا بنتكلم و بنقول ايمن نور فقالت عرفتوه منين ده بيعاكسنى
هههههههههههههههههه و الله حصل مش اشتغاله فى حين ان خطيبها كان ظابط
شوفت بقى ان الشباب السيس ممكن تكسب
اهه ايمن نور كان عايز يكسب بالتسبيل
هع هع هع

شريكة في المطعم يقول...

ههههههههههههههههههههههههههه
اجيال يعتمد عليها فعلا
الشباب الفافي دول اكتر حاجة تحرق الدم

Darsh Basha يقول...

الجواز و سنينه
دى حاجة حلوة جداااا
وتوتى ما هيصدق بقى يروح باعت sms يعاكس فية الشعب ويقولوا رشحنى ..واجيبلك بوسة

Darsh Basha يقول...

شريكة في المطعم

دول يحرقوا لدم ويجيبوا تصلب فى الشرايين
وهتبقى بوظة
ربنا يتسر

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

بقي توتي عاوز يبقي رئيس جمهورية ..!
وماله
ده حتي هيدلعنا ويشخلعنا


فكك من الكلام ده
بقولك إيه
إنت عامل إيه دلوقت؟

alhayah يقول...

هاى مصطفى

انا عبد العزيز صديقك

قرات مقالك وهو مقال جيدا وساعلق عليه فى نقطتين

النقطه الاولى :قضيه فلسطين واسرائيل

على مدى قرون من الزمان ونحن واجدادنا نورث الكراهيه من الجانبين سواء العربى او الاسرائيلى فنحن نؤاهم مغتصبى اراضينا وهم يرونا همج واننا ونريد ان نسرق منهم اراضيهم


اعتقد اصل المشكله هى فى التوراه المحرفه لديهم لقد قراءت فيها ووجدت فيها كلمات تحس على كراهيه العرب والحذر منهم

"احذروا من العرب لا تتزوجوا من عربيا "

الديانه اليهوديه قائمه علىلا العنصريه لانها قائمه على التفضيل وعدم المساوه بين البشر فهم كما يرون انفسهم شعب الله المختار


اما عن الحل

اولا ان يتخلص كل طرف من الطرفين من الكراهيه التى توراثناها

ثانيا ان يتم استئصال كل الاصوات المتطرفه الموجوده فى اسرائيل وفلسطين

ثالثا ان يتعايش كل من الشعبين معا سويا

الله يحبنا ولن يجد سعادته فى ان يقتل الانسان اخاه الانسان يغض النظر عن دينه



النقطه الثانيه هى عن توتى

اعتقد انك بالغت فى سرد هذه الشخصيه فلا اعتقد انه يوجد شخص بهذه التفاهه
فالانسان ياصديقى لا يتم الحكم عليه من خلال طريقه كلامه مائع ام لا او من حلال طريقه لبسه بل من خلال عقله وفكره

فطريقه تحدث الانسان او ارتدائه لملابسه هى شىء خاص به ولا يمكن السخريه منه فقط لانه مختلف فكلما ازداد الانسان تحضرا كلما تقبل الاخرين كما هم وليس كما يريدهم هو ان يكونوا



مقال جيد ملىء بروح السعاده التى عودتنا انت بها انا سعيد جدا بك وسعيدلانك ادخلتنى الى عالم التدوين وانا قد كتبت كلمه كما وعدتك عنك فى اول بوست لى

بتمنى لك السعاده ودوام الصداقه والاخوه وان نتبادل الزيارات وتعبر عن رايك فى كتاباتى سواء بالايجاب او بالنقد

تحياتى لك اخيك

Darsh Basha يقول...

د. ياسر عمر عبد الفتاح

ازيك يا دكتور ..اخبارك اية

وحستنى جدا..وحشنى مواضيك
وانا بخير طول ما انت بخير

Darsh Basha يقول...

alhayah

ازيك ياعبدالعزيز
تسلم على زيارتى ليك ..ومبروك المدونة
وطبعا انت عارف تعليقى على النقطة الاولى

اما النقطة الثانية
ففى هذا الزمان يوجد كل شئ ياعبد العزيز..فتوتى ..والتفكير الهايف موجود
واللبس جزء من شخصية الانسان وفيما يفكر فية...وهذة من علم النفس.

فالاسان العاقل المتزن..يتضح ذلك من طريقة كلامة ..ومن افعالة

ونورتنى ياحبيبى ياعبدالعزيز

ترتيبى