مواضيع جديدة

السبت، 23 أبريل 2011

الشعب يريد مصطفى محمد


انا من زمان اوى جدا خالص ... مدخلتش المدونة .. يعنى من ايام حسنى مبارك .... خاصة انى فى اخر موضوع ليا.. لازك لحسنى وبعده بكام يوم قامت الثورة ... ومقعدتش الا لما خلعتة .. فانا ايام الثورة بصراحة خالص .. مكنتش فى ميدان التحرير ... بس كنت لازق فى ميدان المحافظة فى المنصورة ... احنا الناس اللى كانت مهضومة حقها فى الاعلام .. والجزيرة مجتلناش الا مرتين كدة.
بعد الثورة بقى .. كان الواحد عندة كمية كلام نفسة يطلعة من اعماق قلبة ... سواء عن الفرحة اللى حصلت وانا واقف مكنتش مصدق نفسى .. والجنان اللى حصلى ساعتها وانا واقف بين الناس ... فكانت تعتبر اكبر فرحة حصلت فى حياتى ..حتى والله كانت اكتر من فرحة نجاحى فى الثانوية العامة او التخرج .. والخلع من الجيش ... والصراحة مطلوبة جدا الوقتى ... انا بقى ... فضلت متنح حوالى كام اسبوع عامل زى الواحد اللى كان واقف فى أمانة الله .. وواحد ضربة بعصاية امن مركزى فضل واقف متنح .
ولما بدأت افوق شوية بشوية من الغيبوبة ... قلت بقى اكتب بقى واطلع كل اللى جوايا ... المستخبى والمستنيل على عينة.. فبدأت فى موضوع ... لقيت موضوع تانى دخل فية ... وهكذا ... فمكنتش بكمل موضوع على بعضة ... فحسيت ان الثورة كانت كبيرة اوى عليا لدرجة انى مش عارف اكتب فيها حاجة.
وفاتت أيام وليالى وبعدين قلت اكتب عل الفيس بوك .. وفعلا كتبت على الفيس بوك موضوع كامل والحمد لله ... وبدأت استعيد عافيتى ودخلت المدونة تانى علشان اكتب ... وادخل الاقى لوحة التحاكم اتبعترت والحاج جوجل احتفل بالثورة .. وغير نظام تحكم المدونة من جوة.
لا وبدور فى المواضيع الجديدة لقيت شيماء " الشعب لابد له من حكومة تشكمة" رجعت للكتابة مرة تانية فى المدونة بتاعتها بعد انقطاع ظل عام متواصل عن اجتماعات المدونين .. والمدونة ...لتتخلى عن رأيها الاول .. وتعمل موضوع اسمة مبقاش فية حكومة تشكم الشعب... والواحد يبعد كام شهر يرجع يلاقى الدنيا اتغيرت واتبهدلت كمان.
بس برضة انا ليا حق اتصدم ياجماعة ... واحد طول عمرة ميعرفش غير تلاتة .. ابوة وامة ومبارك .. واحد يروح فجأة كدة ويدخل السجن كمان ... لسة بنحاول نستاوعب ... وكمان انا افتكرت موضوع انا كنت كاتبة قبل كدة فى هذا الحلم ... وكان أسمة "لمؤخذا انا مصرى" ... وكمية الردود عليها اليائسة مثلى ... ثم بعد حوالى عام وبضع شهور .. يتحقق هذا الحلم ... بل أزدادت الحقيقة عن الحلم الكثير والكثير.
معلش بقى انا رغيت كتير اوى .. ودى مش طبيعتى اساسا ... ويعتبر انى انا أخر واحد اتكلمت عن الثورة ... بس انا حبيت استعيد معاكم هذه الذكريات التى لا تنسى.
معلش نسيت أقولكم ... فى مجموعة من البشر عاملين مظاهرة علشان يرجعوا الرئيس تانى يوم 25 ابريل ... هو صحيح انة ممكن يحكمنا من سجن طرة ... بس مش مشكلة ... بس الراجل دة لازم يرجع ويبقى رئيس ... استنى بس من غير ما تشتم ... السبب ياجماعة .. ان المظاهرات بعد مبارك معدش ليها طعم ... الواحد بقى بيطلع يقولة كلمتين ويرجع ينام فى بيتهم ... فين ايام الغاز المسيل للدموع ... ولا الرصاص المطاطى ... ولا البلطجية والملتوف ... فين ايام الثورة الاكشن ... كان فية اثارة وتشويق .. كان الواحد حاسس انة أحمد السقا فى فيلم "الرصاصة مازلت فى بطنى" .. مش الثورة بتاعة اليومين دول ... تحس كدة انها ثورة رومانسية.


23 فكوا معايا:

حلمى البعيد يقول...

مابلاااااااش
ليخلعوك
وتحصل بابا حسنى

Räumung يقول...

Allah grant you success all that is valuable .. Where new themes ?!

Entrümpelung يقول...

شكراً كتييييييير ع الموضوع .. :)

Entrümpelung wien يقول...

تحياتى لكم ع المجهود :)

Wohnungsräumung يقول...

شكراً ع الموضوع .... :)

Wohnungsräumung Wien يقول...

Thanks for it .. I hope the new Topic is always

Wohnungsräumung يقول...

Le succès .. J'espère que le nouvel écran est toujours

Entrümpelung يقول...

Succès ... S'il vous plaît noter les nouveaux sujets toujours

Entrümpelung wien يقول...

Dank den Themen .... Ich hoffe, mehr von den Themen

Umzug Wien يقول...

Vielen Dank .. Und ich hoffe, Sie Mved Entwicklung und Schreiben von verschiedenen Themen :)

Räumung يقول...

شكرا ع الموضوع

entrümpelung wien يقول...


Vielen Dank ... Wo neue Themen?

Räumung wien يقول...


مدونة مميزة
كل تقدير واحترامى لكم ... :)

gogo!sf يقول...

كل سنة و انت طيب يا درش
عيد سعيد عليك وعلى اسرتك يا جميل

Wohnungsräumung Wien يقول...

راائع جداا

dog health pedia يقول...

جازاك الله خيرا

my cat care blog يقول...

great work, thank you

Mr Fitness For You يقول...

اللهم احفظ مصر

جمال المرأه يقول...

يعطيكم العافيه

umzug يقول...

Thanks to topic

غير معرف يقول...

ثقافة الهزيمة .. البحث عن الشمس‏

شركة سيارات صينية
Geely
و نظرا لفشلها فى أنتاج سيارة على مستوى عالى من الجودة تستطيع بها المنافسة فى الأسواق العالمية ، أشترت فى عام 2010 شركة فولفو السويدية لصناعة السيارات لتنقذها من الأفلاس ، وقاموا بنقل تكنولوجيا متقدمة إلى الصين. و يبلغ مرتب العامل بشركة السيارات الصينية 400 إيرو شهريا ، بينما فى السويد يتقاضى العامل 8 أضعاف هذا المرتب ، و تقوم الشركة الصينية الأن ببناء 3 مصانع لتصنيع سيارة فولفو فى الصين. و هذا مثال جيد لما ينبغى أن تفعله مصر لنقل التكنولوجيا المتقدمة سيما أن أجور العمالة منخفضة فى مصر ، و يمكن أن نعمل هذا مع شركات عالمية ألمانية لصناعة مستلزمات الطاقة الشمسية.

و للأسف أغلب بلاد العرب تغوص بالنفايات و القمامة ، بينما منذ أكثر من 50 عاما فى الخارج أوروبا و أمريكا يتم أعادة تدوير النفايات والذى لا يصلح يتم حرقه فى مصانع خاصة لأنتاج الطاقة ، و يعتمد عليها فى أنتاج جزء ليس هين من أحتياجات الطاقة. ليس لدينا هذه المصانع و هى رخيصة و لا حتى أحد يتكلم أو يكتب عن هذا الموضوع . هل نحتاج إلى 50 عام أخرى حتى تصل و تطبق هذه الفكرة فى مصر و البلاد العربية؟!!!

باقى المقال بالرابط التالى

www.ouregypt.us

أسواق أونلاين يقول...

جيد

أسواق أونلاين يقول...

جيد

ترتيبى