مواضيع جديدة

الأربعاء، 18 فبراير 2009

الحلقة الثالثة:هابى فلان طيبن


واحد:هابى فلان طين
انا:وانت بالصحة والسلامة
نفس الواحد:هابى فلان طين
انا:ممكن تلاقية فى الصيدلية اللى جنبنا
برضة نفس الواحد:ياعم هابى فلان طين
انا برضة:ياعم مش عندى منة..وانا اعملك اية يعنى...اية وجع الدماغ دة

دة حوار كان بينى وبين واحد...مش عارف اية ياجدع اللى طالع على الناس دة...كل ما امشى فى الشارع..الاقى واحد يقولى
هابى فلان طيبن...ابص فى كل حتة...الاقى هابى فلان طين...اية ياجماعة فى اية...انا افتكرتها..فى الاول..
ترجمة مرجان بيحب جيهان...واحد معقد كاتبه ولا حاجة...لا ومش بس كدة
الدنيا حمراااااااااااااااااا...احمر منها مشفتش...والناس حمراااااااااااااااااااا...وتلاقى واد محمر ماشى مع بنت محمرة
على اساس انى بحمر شيبسى...حتى انا فاكرتة اعتصام لناس اللى بيخطفوك...علشان تتبرع بالدم...
تلاقى الواحد واقف جنب عربية التبرع بالدم...ياباشا اتبرع معانا بالدم...لاوالله لسة متبرع قريب
بس التبرع مفيد ياباشا...والله ياباشا انا معدش عندى..غير ليترين ماشى بيهم...وهما اللى هيروحونى
يقولك اتبرع بواحد وروح بواحد...على اساس انها خيارة...هديلة واحدة وانا واحدة
ميسكوتش خالص الا لما تجيبلة كل الامراض اللى فى الدنيا...تقول انا عند السكر وفيرس سى..الخ
علشان يقتنع بقى

نرجع لموضوعنا...انا طبعا قولت لازم اعرف اية الموضوع الحمار(بفتح الحاء..ودماغك متروحش لبعيد) اللى ماشى فى البلد دة
لقيت اخ احمر ماشى مع اخت حمرا..وقفتهم وقولتلهم...هو حضرتك لابسين احمر لية النهاردة
لقيتة بيبوصلى...باستغراب كدة..ويوقلى ...ياراجل مش عارف...لا مش عارف الصراحة..عاملين اضراب ولا حاجة؟؟
حكاية الاضرابات اللى شغالة اليويمن دول...لقيتة بيقولى..النهاردة الفلانطين..عيد الحب....
بصيتلة جامد اوى كدة..وقولتلة...ومبسوط اوى

انا قولت لازم بقى الواحد يبقى عندة خلفية حضارية عن الموضوع ة...ميبقاش ماشى كدة
روحت اشوف يعنى اية فلانتين...وسموة كدة لية..قريت يجى 3689قصة مختلفة عن بعضها
بس اللى مؤكدة فيها حاجة واحدة بس...انة هو واحد كان بيجوز ناس ...فى وقت الحكومة كانت بتسحل الشباب على الجيش
وكانوا ممنوعين من الجواز...كان الحاج فلانطين دة...ياخد الواد والبنت كدة...ويجوزهم من ورا الحكومة
وياويلة بقى اللى يعمل حاجة من ورا الحكومة....يويللللللللللللللللللللة..وياعذاب ليلة
المهم الراجل دة عرفوة واخدوة وخوذقوة...يوم 14 فبراير
واختلف العلماء...بأنة اكن قسيس او كان اسيس..او كان رجل عادى..او كان اية بالظبط
المهم انهم اتفقوا على الخازوق

بقا بزمتكم كدة ...واحد اتخوزق...وكرامتة اتبعترت...نحتفل بية...ياراجل بلا كلام فاضى
وكل واحد ماسكلى دبدوب...قدة..وماشى ..رايح فين ياعم...رايح الفلانطين

وفى الاخر بقولكم ...هابى مصطفى داى...دا اليوم بتاعى دى
وهنعملة يوم 20 فبراير 2009 احنا خلاص هنغيرة...وهيبقى دة
بس فية فرق انا مش بجوز حد من ورا الحكومة...ولا انا اعدمت...انا لسة حى وكويس
وهنعملهولكوا اجازة...بس لو بقى اجازة صحيح...انتوا هتقبلوا فى الجامعة ازاى...خلاص مش هنعملة اجازة
هنعملة دراسة ومحدش يحضر...كلة يسكشن برة...والمراد بالسكشنة فى الجملة ..هو....بقولكوااية
هقولهالكوا فى الحلقة الجاية...علشان نوضحة اكترررررر
الى اللقاء



6 فكوا معايا:

Soul.o0o.Whisper يقول...

بجد بوست راااااااااائع

و بيوصل الموضوع بأسلوب بسيط جدا


المشكلة بئا ان اللى ييجى يكلمك يقولك
أنا مش باحتفل بيه عشان قديس أو اسيس او شئ

انما بقولك باحتفل بيه عشان الشعور نفسه




على العموم ربنا يهدينا جميعا
و يرزقنا الحق



دمت بود ..































اه بالحق ...
نسيت أقولك :














هابى مصطفى داى .. : )

Darsh Basha يقول...

Soul.o0o.Whisper

نورتى بجد المدونة
ويارب متحرمناش ن طللتك الجميلة على المدونة
وبانسبة للشعور فى البوست الجاى ان شاء الله

وهابى مصطفى داى

غير معرف يقول...

بجد الموضوع جميل جداا والكلام معبر جداا
وبيشد الانتباه بجد انت موهبه رائعة جداا (من غير مجامله والله)
المشكله كمان ان اليوم ده الناس بتحتفل بيه اكتر من اعيادنا الرسميه وبيقولوا كل سنه وانتوا طيبين لبعض مش عارفه ليه

بس مفيش تعليق اكتر من كده لان ثقافتي بعيد الحب زي ثقافتي عن الكوره بالضبط

ربنا يهدي الجميع

صحيح
هابي مصطفى داي بس من غير دبدوب

Darsh Basha يقول...

نوتينى ياسارة بجد
فعلا معظم الناس بقى بيحتفلوا بية اكتر من الاعياد الاساسية..زى عيدالاضحى ..وغيرة

غير معرف يقول...

مدونة جيدة
واسلوبك فى الكتابة ممتع
اتمنى لك مزيد من التقدم
ربنا يوفقك

Darsh Basha يقول...

مسلم مصرى

نورت المدونة ..وربنا يوفقك
ويزيدك وعينك على فعل الخير

وياريت نشوفك دايما

ترتيبى