مواضيع جديدة

الأحد، 8 نوفمبر 2009

المدونين وأراهم فى اللقاء




ذهبنا الى اجتماع المدونين فى المنصورة ..وفى نهاية اللقاء كنت أريد ان اسأل كل شخص عن اليوم فى رأية
لكنى لم اتمكن فأردت ان أتخيل رأيهم.

شيماء ..الشعب لابد لة من حكومة تشكمة : والله اليوم بالنسبة لى كان حلو جدا جدا ..وبالذاتالجماعة اللى جايين من القاهرة وفارك ين ان احنا مستنينهم بالجلبيات البلدى ونقولهم اذيكم اذيكم ..انا جاية اتبرع عندكم وسايبين القاهرة ونازلين الاكاليم ..باكلو مشلتت وقشطة من بتاعة ابو طاجن دى ..بس الحمد لله النظرة اختلفت وخدوا عننا انطباع تانى اننا انشان زى كل الاناسيين المصريين بنتكلم عادى وبناكل عادى كمان وعندنا كوك دور ..وانا من موقعى هذا احب اوجة خطابى لكل السادة المسؤلين انهم يجيبوا بتوع القاهرة ينزلوا الاكاليم ويشوفوا ان الوضع مختلف تماما عما كانوا متصورين .

بنت خيخة واى كلام :انا نزلت من هنا واموا واخدنى على المستشفى عدل ..طيب ياجماعة استنوا ..مفيش فايدة وواحد كدة من بتوع المنصورة من غير ذكر اسماء ..خدنى مشانى قبل ما اتبرع بالدم حوالى نص كيلو ..علشان اوصل للمستشفى ..لما نشفنى فى الحر ..ورحت اتبرع وقولت انا اية اللى جايبنى بس هنا ياربى ..على العموم انا رديتم فى كوك دور .

محمد عبدالرحمن ..بلاد السحر والخيال: ناس طيبين اوى يا خال ..ايو والله ...اليوم كان حلو جدا من اول التبرع بما فيى عرق الانسان وصولا الى لحظات الوادع ..مع ان لحظات الوادع دى انا مبحبهاش بس جيت على نفسى واستحملتها يالا بقى .. وكوك دور اللى مفهوش يشة دى مشكلة ..مع انى مبشربش الشيشة بشرب كازوزة .. بس تبقى موجودة ولا انت رأيك اية ؟؟.

اميرة على كوكب مهجور :بصراحة كدة مينفعش خالص اعلق عند واحد ويطنشنى بس اعمل اية بقى ..على العموم طبعا انا مامتى كانت هى اللى منورة المكان ..والمدونين كلهم كانو منورين ..ولذلك احنا مشنا قبل ما الظلمة تيجى ..ونعرف ان المدونين مكانوش منورين ولا حاجة والنور كان نور الكهرباء.

مى ..حلم كان :اعمل اية يعنى اختى تبقى واقفة فى اخر الدنيا كدة وقاعدة تتمشى جنبى على النيل ..كنت عاوز اقول للبتاع المركبة على جنب يااسطى ..بس معرفتش وبعدين هى فضلت ماشيلها شوية حلوين واهى تتمرن على المشى الكتير شوية ..بدل الوقفة دى ..اما بالنسبة لقلمى اللى الناس كلها كانت طمعانة فية ..وواخدينة كل شوية ومستغنا اكمنى معايا قلم وورقة .

أبراهيم ..كأنى اتكلم:انا قولتلهم يا جماعة بس هما برضة مفيش فايدة ..وبعتونى اخر الدنيا علشان اجيبلهم مركب يركبوا فية ..مش عارف هما مبيخدهوش سباحة لية كان احسن واوفر كمان ..بس هما كدة دايما ..ياراجل بلا قلبة دماغ يعنى يزمتك ينفع كدة ...انا روحت جبتلهم المركب اللى شبة بتاعة التيتنك وغرقانة مرتين قبل كدة .. ولا كنت بجبلهم توك توك .

سول فويس اوف ماين : الناس اللى كانت هناك كانوا حلوين اوى وبالذات خيخة وانا كنت فاكراها بتاعة التبرع بالدم ..وجاية علينا تسحب مننا على طول دم ..بس دم كل اللى معانا كلهم كان شربات وزى العسل ..قبل التبرع بالدم ..بعدة بقى ..باين حاطولهم شربات اكتر بدل دمهم ..كلهم كانو ناس زى العسل جدا .

وانتهى الاجتماع على خير ا شاءالله بدون اى خسائر ..رغم ماحدث لعسقول من نوم ونعاس طول الوقت برغم شوال الدم الذى اراد ان يتبرع بية ...وقد داخ من كيس واحد ..وما قالة الاستاذ أحمد حسن البنا عن مصير المدونين ..والاهتمام بالمدونات أكثر ..وفى نهاية اليوم ذهب الجميع الى بيتة ليستكن بعد هذة الرحلة الطويلة .
كان معكم ..مصطفى ابو محمد ..موفد قطاع الزنقات.. المنصورة

14 فكوا معايا:

أميرة علي كوكب مهجور يقول...

ههههههههههههه
هههههههههههه
اه طبعا مينفعش اعلق عند حد مش بيعبرني بس اعمل ايه في قلبي الطيب :)

احنا قولنا نمشي بسرعه قبل ما تظهروا ع حقيقتكم ونلاقي نفس في عرض البحر وفي الظلام الدامس:)


لابجد كان يوم حلو جدا ويارب يتكرر ونجمع في الخير دايما

بقايا انسانه يقول...

الحمدلله انكم انبسطوا

ويارب تتكرر مره تانيه

عشان اجي معاكوا

غلاسه يعني

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

ههههههههههههههههههه ماشى يادراش انا فعلا قلت كده ههههههه.
وبعدين انت كنت ساكت اوى دنا عرفتك بالصدفه يابنى ومتكلمناش كلمتين على بعض,
ياترى ياهل تورى ماهو السبب؟

غير معرف يقول...

ازيك يا مصطفى سعيد انى اتعرفت على شاب جميل من بلدنا المنصوره
اليوم كان جميل اووووووووووى بيكم كلكم صراحه
بالنسبه للمشلتت مش عارف هانجيبه منين
ههههههههههههههههههه
فرصه سعيده جدا وعلى تواصل ان شاء الله

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

صحيح انا هقول الاناسيين المصريين:) بهدلتنى يخرب عقلك ههههه.

محمد عبدالرحمن شحاته يقول...

انا قلت بس طيبين اوي ياخال
وبصراحه انا كنت زعلان لحظة الوداع على النيل والكل بيسلم على بعضه بعد ما نزلوا من المركب
لان انا بصراحه ما بحبش لحظة الفراق
موقف مؤثر بصحيح
وبعدين شيشة ايه اللي في كوك دور
انا لو اعرف ان كوك دور فيه شيشه مش داخله اساسا
شفت انت واخد عني فكره سيئه ازاي
ارجوك اوعى تفهمني صح.

Unknown يقول...

يا بختكمممممممممممممممممممم
اهئ اهئ اهئ اهئ

كان نفسي ابقي معاكم

بس عجبني اوي تخيلك ل شيما :d

رحــــيـل يقول...

ههههههه
حلو تقمص الشخصيات ده يا مصطفى
واهم حاجه انهم شافوا الاكاليم بنفسهم محدش قالهم يعنى
يارب نتقابل على خير تانى كلنا

Unknown يقول...

ياريت يكونوا شافوا معلم المنصورة كويس

فاتيما يقول...

الله !!!!!
انا محدش خد تعليقى على الأحداث ليه؟؟
إشمعنى انا ؟؟؟
كوسة
المدونة دى مش فيها بس فك زنقات
لأ ...دى فيها كوسة جامدة
لا مينفعشى
انا زعلانة
زعلانة جدا
جدا
جدا
زعلانة لأنى مش عارفة
إزاى الواحد ملحقشى يقعد معاكو اكتر من كدا و يتعرف بيك يا مصطفى انت و باقى الشباب الجدعان ...
معلش بقى و اهى فرصة عشان نوصل للينكات مدونتاكو و التواصل يدوم إن شاء الله لحد ما نتقابل المرة الجاية
بصراحة الواحد حاسس انه يوم من الخيال و ميتعوضش
لأ ..إن شاء الله يتعوض
طالما هتكونوا فيه إن شاء الله
خالص ودى ليك

حـــلـــم كـــان يقول...

اها عارفه انك كنت عايز قلمى بس مش هتاخده يلا بقا بالعند فيك

لا ومش القلم وبس كمان خلصت ورقى كله عليك بس يلا زكاه نوفمبر مع انها ورقه واحده

واختى والله دوختها خلتها تاخد الكونيش كله رايح جاى بس يلا تستهال جت متاخر

المهم فين رايك على اليوم ؟

Soul.o0o.Whisper يقول...

صباح الخير يا مصطفى

ايه يابنى اللى انت عامله دا؟؟؟
حلو حكاية قراية الافكار دى

ههههههههه


سعيدة بالتعرف عليك
و يارب نتجمع كلنا على خير دايما



دمت بخير

شفـقــة و إحســــان يقول...

ربنا يبارك لكم يارب جزاكم الله كل خير
والله كان نفسنا نبقى معاكم علشان نتعرف على المجموعة الحلوة دى يلا بس ملحوقة
تحياتى

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

هههههههههههههه
هههههههههههههه


بس كده
شكله كان اجتماع جميل

ترتيبى