مواضيع جديدة

الأحد، 23 مايو 2010

خطرفة درشية 2 .. (لقد وقعنا فى الوخ)


الواضح من العنوان أن هذا الموضوع تكملة للموضوع السابق(جبت التايهة) .. والذى ظن فية الجميع أن درش قد وقع فى الوخ .. ومفيش حد يطلعه .. ولكنة كان بالنسبة لي هو مجرد موضوع عادى لمعرفة أراء الناس فى هذا الموضوع ... وكيف يرونة وما هو مدى تأثير الافلام على العقول .. ومن أجل أن اكسر حاجز" أن الرومانسية حكر على الشعراء فقط ".. وأقولها بملئ فمى ..(أن الرومانسية مكفولة لكل مواطن ومواطنه ).

واليكم رأيى فى هذا الموضوع بالتفصيل .. قبل البداية جهز (فحل بصل) قادر على أنزال الدموع من عينك .. حتى تستطيع البكاء .. و جهز معة لبان زغزغة .. حتى تقع فى دور من الضحك ... فتكون الضاحك الباكى .. وتنقل الى اقرب مستشفى .. معتقدين ان ما فعل فيك هذا هى الامتحانات أعاننا الله عليها.

الأن وفى جميع الافلام والمسلسلات الموجودة على الساحة .. تتلخص فى أن هناك بطل يحب البطلة لتكون النهاية السوداوية للفيلم .. انهم تزوجوا ويخرج الجميع من الفيلم وقد نزل عليهم الايمان فجأة قائلين "لا حول ولا قوة الا بالله" .." وأنا لله وانا الية راجعون ".

فصورت لنا الافلام أن المقياس الوحيد للزواج هو الحب من الطرفين دون النظر الى اى شئ أخر .. مثل الشخصية والطبيعة وأقارب الطرف الاخر .. فكل هذا يجب أن يضعوه فى الحسبان .. فالحب وحدة لا يستطيع أن يقيم بيت زوجى متكامل .. والدليل أن الكثير من الزواج القائم على الحب فقط لا تستمر كثيرا .. ولا تكتمل .

فى حديث لرسول الله صلى الله علية وسلم "الأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَمَا تَنَاكَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ" وهذه فى جميع الارواح .. بمعنى أن هناك أناس كثير تتعرف عليهم .. لكن ضمن هؤلاء الناس من تقترب اليه فتتلاقى الارواح بينها وبين بعضها ..وهناك العكس مالا تستطيع أن تقترب منة .. أو هناك تنافر بين روحهم .. أى أن الانسان تأتلف روحة مع أرواح ناس كثر أو لا تأتلف روحة مع أرواح أناس أخرون .. فقد يعتقد البعض أنه اذا أتلف روحة مع روح الاخر .. سمى هذا حب ولابد من الزواج بينهم .. الا أن هذا قد يكون مجرد مشاعر تألف الارواح فقط .. وقد تحدث بين الكثير من الناس.. ولو أن كل أتلاف بين الارواح اصبح حب ولا بد لة من زواج .. لتزوج الاصدقاء بعضهم بعضا.

اخيرا وليس أخرا .. ان الزواج يعتمد على اكثر من أعتماد منة أإتلاف الأرواح .. فيستطيع الإنسان أن يتزوج من واحدة لا يحبها .. ولكن يجب الا تنكرها روحه .. وبالاضافة لذلك يجب ان تتوافق شخصيتهم وطبيعتهم مع بعضهم البعض.. وواحدة منهم لا تكفى .

هذة هى الوصفة العلاجية للحياة الزوجية المليئة بالسعادة والتقية بعيدا عن القومية العربية وأمك المصرية ... ومع وصفات مهلبية .. إنتظرونا فى الحلقات الجاية .

5 فكوا معايا:

آيوشة يقول...

الجواز محتاج مودة ورحمة زى ما ربنا قال
لو اتوجدوا الجوازة هتستمر

غير معرف يقول...

قبول وتوافق وارتياح وقسمة ونصيب

حلمى البعيد يقول...

هيييييييييييييييييه
تالت تعليق
*****
خطرف براحتك يادرش وخد وقتك هنستحملك عشان الامتحانات قربت
*****
رابعا بقي
أنا معاك الحب والرومانسيه مش محتاجين شعراء
بالعكس أحيانا يعنى اللى تعود إنه يخرج مشاعره على الورقه مبيعرفش يخرجها أو يترجمها في الحقيقه
*****
ثالثا بقي
الحب محتاج
قلب طيب يسامح وصبر على الإنسان اللى بنحبه
وحب كبير يعلم الانسان اللى بنحبه انه يحبنا بجد
محتاج انسان يحس بنصه التانى من غير ما يكلمه
محتاج طيبه وإخلاص وتواضع
وكمان محتاج إن لما حد يحبنا وإحنا مقدرناش نحبه
مانعملوش وحش أو نستهين بيه
زى ما بنشوف الأيام دى

حلمى البعيد يقول...

هيييييييييه
رابع تعليق برده
عاتى بستغل إن محدش موجود وقاعده أتكلم معاه
******
الجواز اللى مبنى على الحب بيبقي أحسن من الجواز التقليدى
وأفضل من جواز المصالح اللى واقف على اللى بيملكه كل فرد فيهم
لكن الحب مش ناجح دايما ولا التقليدى ناجح دايما برده
لازم أولا الجواز يبقي فيه إحترام وتقدير وتنازل شويه من الطرفين عشان الأمور تمشي
وواقف عبى الإختيار أختار إنسان حتى لو مش بحبه يكون طيب ومقبول
والحب بالمعامله الحسنه هيجى هيجى
بس برده أنا بفضل الجواز يكون بادئ بحب


*****
أما بالنسبهللوقوع في الوخ ده
فهاملت معاك أهه قله بنفسك
ههههههههههه

أسفه على الإطاله يا رداله

خواطر شابة يقول...

صح الحب مطلوب لكنه ليس الاساس الوحيد وليس هو الضامن الوحيد لنجاح الزيجة هناك عوامل اخرى تتظافر عوامل نابعة من طرفي العلاقة وعوامل من خارجهم تتعلق بالمحيط من جهة وبأطراف أخرى من جهة اخرى
دمت بكل ود

ترتيبى